Foreningshuset

Foreningshuset!

grafik

Huset med de mange glade smil!

Foreningsaktiviteter, undervisning, kulturarrangementer og andre tilbud til beboere og gæster i Gellerup og Toveshøj finder du i Foreningernes Hus. Huset er et sted med liv og hjertepuls fra morgen til aften. Og Huset er en del af Brabrand boligforening.

Mange beboere har sin gang i huset, og med sine åbne arrangementer er huset et centralt sted for områdets beboere og gæster.

Foreningernes Hus danner ramme om aktiviteter for områdets mange frivillige foreninger. Over 50 foreninger bruger i dag huset. 31 af dem har kontor i huset, hvor de også råder over lokaler til deres mange aktiviteter. I Foreningernes Hus ønsker vi at give plads til undervisning – det kan være de frivillige foreninger, der tilbyder deres medlemmer og familier undervisning, men det kan også være oplysningsforbund og andre, som tilbyder en bred vifte af undervisning til beboerne i lokalområdet.

Foreningernes Hus er et multikulturelt hus og et hus for alle. Det betyder, at Foreningernes Hus er et sted, hvor alle skal føle sig velkomne uafhængigt af køn, kultur, etnicitet, religion m.m. Man stiller krav til brugerne af huset, at man viser respekt for de øvrige brugere af huset, og man håber på, at der hele tid opstå relationer og venskaber på tværs af de grupper, der benytter huset.

Huset arbejder ud fra en metode, der kaldes empowerment. Det betyder lidt forenklet, at huset skal drives og fungere på brugernes betingelser. Derfor er navnet Foreningernes Hus noget man skal tage bogstaveligt. Det hedder Foreningernes Hus, fordi det er foreningernes eget hus.

Forenings- og kulturhus i Gellerupområdet

Huset er et sted med liv og hjertepuls fra morgen til aften. Mange beboere har sin gang i huset og med sine åbne arrangementer bliver huset et centralt sted for områdets beboere og gæster.

Pictures

Foreningshus

Foreningernes Hus danner ramme om aktiviteter for områdets mange frivillige foreninger. Over 40 foreninger bruger idag huset. 25 af dem har kontor i huset, hvor de også råder over lokaler til deres mange aktiviteter.

Foreningernes aktiviteter spænder vidt – fra arrangementer, der viser hjemlandets kultur og traditioner til lektiehjælp og modersmålsundervisning for medlemmernes børn.

Undervisning

I Foreningernes Hus ønsker vi at give plads til undervisning – det kan være de frivillige foreninger, der tilbyder deres medlemmer og familier undervisning (se ovenfor), men det kan også være oplysningsforbund og andre, som tilbyder en bred vifte af undervisning til beboerne i lokalområdet.

Kultur

Udover foreningernes interne arrangementer åbner Foreningernes Hus ofte sine døre for kulturtilbud, som er åbent for alle interesserede.

I salen kan der både være biograf, teater og forsamlingshus.

Fritidspatruljen, der laver aktiviteter for børn i Gellerup og Toveshøj holder også til i Foreningernes Hus – læs mere om patruljen her